Tweede week! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marieke Meurs - WaarBenJij.nu Tweede week! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Marieke Meurs - WaarBenJij.nu

Tweede week!

Blijf op de hoogte en volg Marieke

27 Januari 2014 | Thailand, Bangkok

Lieve allemaal,

We waren gebleven bij maandag 20 januari, toen we van Pitsanulok naar Sukhoitai zijn gegaan. Bij het busstation kwamen we vijf andere backpackers tegen, twee Nederlanders en drie Duitsers. Met hun zijn we dan ook richting Sukhoitai gegaan! Bij aankomst natuurlijk dik onderhandelen over de prijs, we waren totslot met zijn zevenen, en nog de hoofdprijs vragen, jaaaa daag! Toen we wegliepen, konden we ineens voor een prima prijsje met zijn allen mee, en werden we afgezet bij een guesthouse. Erg basic maar het zag er schoon en fris uit, hups spullen gedumpt en de fiets gepakt, om oud Sukhoitai te bezichtigen.

Okeee normaal ben ik niet echt van het fietsen, maar wat was dit leuk! Dan wel op een te kleine fiets, maar ik heb me prima vermaakt!! Sukhoitai is net als Ayutthaya een ruïne stad, echter omdat alles verder uit elkaar ligt, is het aan te raden om een fiets te huren. Je doet er al gauw drie a vier uur over, om alles te bezichtigen.

Bij terugkomst samen gegeten, en Thaise les gehad van de serveerster! Aangezien we de volgende ochtend de bus van 7.30 uur namen, wouden we optijd naar bed. Hoewel het guesthouse er prima uitzag, waren er enorme K*T bedden, njaa bedden het waren meer een houtenplanken....! De nacht moeizaam doorgekomen, dus dan maar geslapen in de bus richting Chiang Mai, we deden er toch zes uur over, dus dat kwam mooi uit!

Vooraf hadden we al een hotel geboekt, zodat we bij aankomst niet hoeften te zoeken. We slapen tot nu toe in basic hotels van rond de tien euro per persoon per nacht. Met soms een uitschieter of daler, maar wat is het fijn om gewoon een eigen douche te hebben, fijne matrassen en een lekker dik dekentje...love it!

Eigenlijk hebben we de gehele week in Chiang Mai doorgebracht, met elke keer een verlengingsnacht in het hotel haha. We zaten nog geen 100 meter van het centrum, en hebben dan ook iedere avond hier rondgehangen. Een paar hoogte punten van deze week:

- Night market bezocht
- IPad gekocht & Karlijn een IPhone 5s... En natuurlijk gratis accessoires gescoord!
- 800 baht bieden als tegenbod, terwijl de verkoper 400 baht vraagt. +- € 10,00 ipv € 20,00
- veertig souvenirs vragen, ipv 40 baht bieden.
- een Thai uitleggen dat long beans in Nederland kouseband is.
- kookcursus bij Tom Yum Thai cooking
- baan chang elephant park

Okee Chiang Mai vind ik echt een super leuke "stad", zo schoon, mensen zijn aardig, ach gewoon een leuk sfeertje!
Op donderdag hebben we samen met Oan onze kookleraar de plaatselijke markt bezocht, om hier onze ingrediënten te halen voor de kookcursus. Na uitleg te hebben gehad over de diverse groenten, zijn we van start gegaan met de gerechten. We hebben zeven gerechten gemaakt, welke allemaal super lekker waren! Zoveel informatie, dat we blij waren dat we een receptenboekje mee naar huis kregen!

Op zaterdag 26 januari zijn we naar Baan Chang Elephant Park gegaan. Dit is een park waar Olifanten worden verzorgt, die voorheen zijn verwaarloosd of mishandeld zijn. We hebben juist voor dit park gekozen omdat alles ecologisch is, en hier geen ritjes met stoelen op de rug van de olifanten worden aangeboden. Bij aankomst waren we super blij dat we voor dit park hadden gekozen, alles zag er zo verzorgt uit, niet alleen de omgeving maar juist ook de olifanten! We begonnen met het voeren van de olifanten, trossen bananen en suikerriet tegelijk, en zodra er iemand wordt overgeslagen, lieten ze van zich horen. Een olifant was vroeger zo mishandeld dat wij deze helaas niet mochten voeren, hij was zo bang voor mensen, dat enkel zijn eigen mahout "verzorger" bij hem in de buurt mocht komen. Na het voeren kregen we uitleg over het park zelf, waar ze voor staan en hoe ze te werk gaan. NIet dagen lang vastzitten aan kettingen, ritjes maken met een loodzware stoel op je rug, geen schilderijen maken met je slurf, of een potje voetballen. Nee gewoon zoals het in de natuur ook zou gaan. VRIJHEID! Ze staan enkel vast tijdens het voeren, om ze de rust te bewaren, maar de rest van de dag doen ze samen met hun eigen mahout, zelf waar ze zin in hebben. Dit maakte ons alleen maar blijer!

We hebben een klein stukje mogen ervaren, hoe het is om op grote hoogte de natuur de bewonderen, en natuurlijk te genieten van de olifanten zelf. Na deze kleine wandeling was het tijd voor een verfrissende duik, en konden we heerlijk genieten in het water, en de olifanten wassen. Okeeee ook wij werden gewassen, geweldig!!! Deze hele dag was het op en top waard, en zijn hierdoor ook tig aantal foto's rijker geworden!

Zondag wouden we optijd richting Chiang Rai, echter bleken alle bussen vol te zitten, waardoor we pas om 15.00 uur konden vertrekken. Scheelt het busstation was gezellig, dus hebben hier dan ook de vier uur doorgebracht. De rit naar Chiang Rai duurde 3,5 uur, prima bus en goede stoelen, maar wat was het een helse rit. Bochten, hobbels, heuvels en gaten... Waren blij dat we er waren. Bij aankomst leek alles oud en vervallen, dat we terugdachten aan het mooie Chiang Mai... Bleek dat we aan de verkeerde kant zaten, dus hups vandaag meer richting het centrum vertrokken en dat was al een stuk beter. Morgen gaan we een een-daagse trekking doen, we zijn benieuwd!

Xxxx

• 27 Januari 2014 - 23:12

Gerard Steenbruggen:

Marieke geweldig in Chiang Mai wij hebben er ook genoten op een olifantenpark,
    nu ga je naar ChiangRai daar is het ook wel mooi maar het is geen echt natuur .
    Nou ik wens weer een fijne week ,doe rustig aan en geniet er van.

GRoetjes Gerard